Sök:

Sökresultat:

3741 Uppsatser om Inträde pć marknaden - Sida 1 av 250

Diskriminerande Offentlig Upphandling och den Inre Marknaden

Diskriminerande offentlig upphandling har lÀnge utgjort ett problem inom EU nÄgot man försökt ÄtgÀrda genom fullbordandet av den inre marknaden i början pÄ 1990-talet. Detta icke-tariffÀra handelshinder kan jÀmföras med en subvention och innebÀr högre inhemska priser och minskad import och dÀrmed snedvridningar pÄ marknaden. De förvÀntade effekterna av liberalisering av marknaden för offentlig upphandling Àr dÀrför att priserna ska sjunka och handeln mellan medlemslÀnderna öka. Denna studie har som syfte att undersöka just vilka effekter den inre marknaden har haft pÄ den offentliga upphandlingen inom EU. Rapporten presenterar förÀndringar som kan skönjas i handel, importandelen i den offentliga sektorn och priser drygt 10 Är efter den inre marknadens skapande och faststÀller att den inre marknaden till viss del har medfört att marknaden för offentlig upphandling blivit mer öppen, att offentlig upphandling nu till större del sker över nationsgrÀnserna.

Geometrin pÄ ytan av en kub

Beroende p a hur tv a punkter v aljs p a kubens sidoytor kommer kortaste v agen mellandessa att passera olika sidor. Det visar sig att, genom att m ata vinklarna mellanpunkterna via n agot av h ornen som ligger p a den gemensamma kanten, kan vi avg oravilka sidor kortaste v agen mellan dessa punkter passerar. Om b ada dessa vinklar armindre an 135 s a kommer det alltid att vara n armare att g a raka v agen over den gemensammakanten. Annars ar det n armare att passera n agon tredje intilliggande sida.Om punkterna ligger p a motst aende sidor kommer samma 135 - resultat att g alla.Mest avl agsna punkt, givet en punkt som har avst and a och b fr an n armsta respektiven ast-n armsta kant, kommer att ater nnas i koordinaterna ( 2b?2b2+a3?2a ; b) eller( a+b?ab?b22?a+b ; b) beroende p a olikheten 2b?2b2+a3?2a < a+b?ab?b22?a+b .

Den passiva agenten. En kritik av agentfunktionen pÄ den svenska företagsobligationsmarknaden.

Uppsatsen behandlar mellanmansfunktionen vid utgivning av företagsobligationer inom high yield-segmentet i Sverige. Mellanmannen kallas agent pÄ den svenska obligations-marknaden och styrs av ett civilrÀttsligt avtal mellan parterna.TvÄ olika förhÄllningssÀtt till agentens funktion pÄ den svenska marknaden identifieras och diskuteras utifrÄn tesen att den svenska agenten bör vara mer aktiv för att marknaden ska kunna bli effektiv och vÀlfungerande. Den norska marknaden utgör referenspunkt.Det svenska standardavtalet som gavs ut 2013 granskas och jÀmförs med det norska stan-dardavtalet. Utöver den civilrÀttsliga sidan av agentfunktionen diskuteras Àven den processrÀttsliga sidan och dess innebörd för agentfunktionen som helhet. Slutligen analyse-ras sjÀlvregleringens effektivitet nÀr det finns olika förhÄllningssÀtt..

Svenska modeföretags expansion pÄ den danska och tyska marknaden

Sammanfattning Uppsatsens titel: Svenska modeföretags expansion pÄ den danska och tyska marknaden Seminariedatum: 16 januari 2009Kurs: FEKK01, Examensarbete KandidatnivÄ, Företagsekonomi, 15 hp Författare: Maria Fri, Elisabeth Heide, Julia Rosenberg Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Nyckelord: Svenska modeföretag, expansionsstrategi, butiksetablering, danska marknaden, tyska marknaden. Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka och skapa en förstÄelse för medelstora svenska modeföretags tillvÀgagÄngssÀtt vid etableringen av egna butiker pÄ den danska och tyska marknaden. Metod: Studien Àr utformad som en multipel fallstudie, med en abduktiv ansats som följer ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt. Uppsatsen Àr uppbyggd kring semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner frÄn de valda fallföretagen. Teoretiskt ramverk: Uppsalaskolans internationaliseringsteori ligger till grund för studiens teoretiska ramverk och kompletteras av nÀtverkssynsÀttet och Hofstedes teori om kulturella skillnader.

NÀr konsumenten sÀtter priset : En studie om prissÀttning pÄ C2C-marknaden

Det har genom Ären bedrivits en mÀngd forskning kring prissÀttning pÄ marknaden dÀr företag Àr den sÀljande parten. Den idag vÀxande andrahandsmarknaden, dÀr konsumenter innehar rollen som sÀljare, har helt exkluderats frÄn forskning kring prissÀttning. Forskningens begrÀnsning har gett upphov till studiens syfte som varit att undersöka huruvida den kostnadsbaserade, den konkurrensbaserade och den kundbaserade prissÀttningsstrategin, avsedda för B2C-marknaden, kan appliceras pÄ den vÀxande C2C-marknaden. För att utreda detta har en intervjustudie genomförts med sÀljare av vinylskivor pÄ webbaserade och fysiska andrahandsmarknader. Av intervjuerna har olika grupper av sÀljare, med olika mÄl och tillvÀgagÄngsÀtt vid prissÀttning och försÀljning, identifierats och kategoriserats.

Internationell Relationsmarknadsföring Sverige-Ungern

Det har blivit allt viktigare för företag att internationalisera sina verksamheter, relationsmarknadsföring Àr ocksÄ av stor vikt, speciellt pÄ den industriella marknaden. En marknad som ligger nÀra Sverige och som Àr attraktiv för svenska företag Àr den ungerska marknaden.Uppsatsen har lett fram till slutsatserna att det Àr viktigt för de ungerska dotterbolagen med informations och sociala utbyten. Företagen har Àven olika stor erfarenhet av den ungerska marknaden som Àr en internationell marknad. Det Àr viktigt bÄde pÄ den ungerska marknaden, och i företagens praktiska verksamhet med personliga kontakter för att stÀrka relationer och fÄ nödvÀndig information i företagens verksamhet. Sociala relationer och byggande av personlig förtroende Àr ocksÄ av stor vikt, samtidigt som förhandlingar och affÀrsuppgörelser kan ta lÄng tid pÄ den ungerska marknaden.

Vem tar hem spelet?

Hur ser det intellektuella kapitalet ut inom spelföretagen pÄ Internet? Hur stöttar nyckelfaktorerna inom struktur- och humankapital varandra för de största aktörerna pÄ den svenska marknaden?VÄrt mÄl Àr att undersöka det intellektuella kapitalet i de tre största företagen pÄ svenska marknaden. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer och kvantitativa berÀkningar vill vi hitta nyckelfaktorer och slutligen komma fram till vad som Àr viktigast pÄ marknaden. Hur de olika faktorerna Àr uppbyggda och det relativa beroendet mellan struktur- och humankapital. Vi vill sÄledes undersöka struktur- och humankapital för att se var nyckelfaktorerna Àr pÄ marknaden.

Svensk möbeldesign - att med smÄ medel kommunicera med en ny marknad

Svenska möbeldesignföretag har svÄrt att överleva i konkurrens med liknande företag pÄ den mÀttade svenska marknaden. Detta gör att de mÄste se sig om efter nya marknader. Det har blivit allt viktigare att ha goda kunskaper om marknadskommunikation och den nya marknaden det vill sÀga nÀr företaget skall synliggöra sig och sina produkter bland konkurrenter och i mediebruset. PÄ grund av nya sÀtt att marknadsföra sig och med mer internationell erfarenhet Àr det större konkurrens Àn tidigare pÄ marknaden. Det gÀller ofta ocksÄ att marknadsföra sig och kommunicera med marknaden pÄ bÀsta möjliga sÀtt till minsta möjliga kostnad.I vÄr studie har vi undersökt hur smÄ svenska designföretag kommunicerar med en ny marknad pÄ bÀsta möjliga sÀtt med smÄ medel.

Framtidens LNG-tankfartyg : En studie om framdriftsanlÀggningar för LNG-tankfartyg

Denna studie bestod i att undersöka situationen pÄ marknaden angÄende framdriftsanlÀggningar för LNG-tankfartyg. Syftet med arbetet var att skapa en relevant bild av hur situationen ser ut idag och genom intervjuer ta reda pÄ hur den kan komma att förÀndras.Genom en litteraturstudie undersöktes lÀget pÄ marknaden och utifrÄn det kunde relevanta frÄgor utformas. Efter att frÄgorna hade utformats tog författarna kontakt med olika företag som var anknutna till marknaden för LNG-tankfartyg. Intervjuer med företagen genomfördes och dessa har gjort det möjligt att analysera hur lÀget kan komma att förÀndras.Studien har visat att det finns ett system, DFDE, som dominerar fartygsbestÀllningar i dagslÀget. Det finns Àven nyare system som bestÄr av gasdrivna tvÄtaktsmotorer som förvÀntas ta över en del av marknaden.

Volkswagen AG - en fallstudie av verksamheten pÄ den svenska marknaden

Syftet med kandidatuppsatsen Àr att beskriva och analysera hur Volkswagen AG profilerar, styr och arbetar strategiskt med sin varumÀrkesportfölj pÄ den svenska marknaden.

Är bostadsmarknaden i Stockholm effektiv? : Empiriskt test av prisskillnaden pĂ„ bostadsrĂ€tter med hög/lĂ„g avgift

I denna uppsats testas om Stockholms bostadsmarknad Àr effektiv i den halvstarka formen. Huvudresultatet Àr att sÄ inte Àr fallet. En ökning av det diskonterade vÀrdet av föreningens kapitalkostnad med 1 krona verkar enbart leda till mellan 30-50 öres minskning av priset. Detta kan bero pÄ budgetrestriktioner, sÀrskilt som ineffektiviteten Àr större pÄ marknaden för smÄ bostÀder dÀr förstagÄngsköpare kan tÀnkas dominera marknaden. Men vi kan inte utesluta bubbeltendenser pÄ marknaden.

Guldsmeders status : En etnografi om guldsmeders kultur pÄ statusmarknaden för Àkta smycken i Stockholms innerstad

Tidig ekonomisk teori fokuserar pÄ produkten istÀllet för pÄ producenten. I ekonomisk sociologiska studier och forskning om marknaden menas ofta i motsÀttning till detta att vem som gör Àr viktigare Àn vad som görs. Marknaden anses inom den ekonomiska sociologin vara en social konstruktion som skapas utan avsikt och sjÀlvreproducerar sig. Aspers centrala ordningsprinciper för marknaden gör skillnad pÄ marknader ordnade enligt status och marknader ordnade enligt standard. MÄlet med denna studie Àr att förstÄ och förklara vilken typ av marknad marknaden för Àkta smycken i Stockholms innerstad Àr.

Svenska bostadsobligationer : SÄ pÄverkas svenska spreaden mellan bostads-och statsobligationer av bolÄnekrisen i USA

Effekterna av krisen pÄ den amerikanska bolÄnemarknaden Àr Ànnu ej faststÀllda. SÀkert Àr dock att de amerikanska bolÄneinstitutens kreditförluster har ökat och vÀrldens finansmarknader har satts i gungning. Detta kan antas ha pÄverkat spreaden mellan statsobligationer och bostadsobligationer. Syftet och frÄgestÀllningen i denna uppsats behandlar de risker svenska bostadsobligationer exponeras för med kreditrisken i fokus. Och vidare om spreaden mellan statsobligationer och bostadsobligationer i Sverige har pÄverkats av den amerikanska marknaden.

Internationaliseringsprocessen- en studie av ONOFF

Bakgrund: Den ökade globaliseringen har fört med sig att allt fler företag ser möjligheten att genom internationalisering av sin verksamhet nĂ„ nya marknader. Ett Östeuropeiskt land som har blivit attraktivt svenska företag att investera i Ă€r Estland. Den geografiska nĂ€rheten och starka tron pĂ„ tillvĂ€xt av landets ekonomi Ă€r nĂ„gra faktorer som gör detta omrĂ„de intressant för svensk handel. Hur kan dĂ„ en internationaliseringsprocess gĂ„ till nĂ€r ett svenskt företag etablerar sig pĂ„ den estniska marknaden, vilka problem existerar och hur handskas företagen med dessa? Syfte: Syftet Ă€r att beskriva ONOFFs internationaliseringsprocess i Estland samt att identifiera nyckelfaktorer som inverkat vid företagets etablering pĂ„ den estniska marknaden.

Drivkrafter till den lokala maten : nÀtverket pÄ Bondens egen Marknad i Uppsala

I en tid dÀr allt fler smÄ lantbruk lÀggs ner till fördel för storskaliga gÄrdar har motreaktioner som Bondens egen Marknad vuxit fram. Den hÀr kandidatuppsatsen Àr en samhÀllsvetenskaplig studie utförd genom kvalitativa metoder. Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt som Bondens egen Marknad i Uppsala hjÀlper smÄskaliga producenter. Producenterna fÄr ta del av en mÀngd fördelar genom sin försÀljning pÄ marknaden. PÄ marknadsplatsen fÄr de direkt kundkontakt med kunden, vilket öppnar upp för nya försÀljningskanaler och ger producenten chansen att fÄ feedback pÄ sina produkter. Att vara en del av marknaden ger deras produkter en ?kvalitetsstÀmpel?.

1 NĂ€sta sida ->